Reiser

i fjern og nær...

Fra jeg var liten har jeg alltid hatt en stor lyst til å se meg om i verden. Det skyldes kanskje at mange jeg kjente som guttunge hadde seilt utenriks i kortere eller lengre perioder. Min oldefar seilte på Australia og sør-Amerika i overgangstiden mellom seil og damp og min morfar fortalte mye om disse turene da jeg var liten. Min far seilte i linjefart på Sør-Amerika noen sommerferier i sin ungdom, og disse turene har nok også bidratt til reiselysten.

USA 1975

Jeg reiste som kadett med med skoleskipet Christian Radich til USA i 1975. Det var en markering av 150-årsjubileet for den første utvandringen fra Norge til USA. mer...

Israel/Egypt

Sommeren 1982 var en underlig tid i Israel. Krigen i Libanon pågikk for fullt og det var nesten ingen israelerne som hadde ferie det året. I tillegg var PLO låst inne i Beirut, så det var en fredelig sommer i Israel. mer...

Asia/Australia 1984

Målet for turen var todelt; først Kina og deretter Australia. Den billigste måten man kunne komme til Kina var med transsibirske gjennom Sovjetunionen. Men det å få visum, bestilt hotellrom og transport var det bare Kinareiser som fikset den gangen. Å reise på egenhånd til Kina var blitt mulig bare tre år tidligere.

Turens første etappe gikk, minus en ferjereise med tog fra Bergen til Hong-Kong. Det å reise inn i Sovjetunionen i 1984 var spennende. Da vi krysset grensen med tog var adrenalin-nivået temmelig høyt, men det viste seg å være ubegrunnet. Til tross for at den kalde krigen fortsatte i ennå 5-6 år etterpå, så hadde vi ingen problemer. Vi ble hente på stasjonen i det som den gang het Leningrad med egen sjåfør og kjørt til hotellet. Og sånn var det også i Moskva. Egen bil til og fra stasjonen som sikret at vi kom oss dit vi skulle. Vi hadde til og med vår egen KGB fyr som fulgte etter oss i Leningrad, hadde nabokupéen på toget til Moskva og fortsatte å fotfølge oss i Moskva. Det ble ganske morsomt da vi snudde leken og forfulgte ham med 4 kameraer. Etter det så vi ikke mer til ham. mer...

Sør-Amerika 1987/88

Turen til Sør-Amerika ble forberedt med spansk-kurs, men jeg var rimelig hjelpeløs i Venezuela. På grunn av at vi måtte fly rundt orkanen Gloria over Atlanteren kom vi for sent fram til Miami til å rekke flyet videre til Caracas. Så vi måtte vente et døgn i Miami på Pan-Ams regning. Vel framme i Caracas fikk vi heldigvis tak i bagasjen. Den hadde nemlig klart å komme med det flyet vi ikke rakk på grunn av immigrasjons og tollkontroll. mer...

Australia, New Zealand og India 1988

På vei til Australia hadde vi en 3 dagers stopp i India og fikk sett litt av New Dehli og ikke minst Agra og Taj Mahal. mer...

Mexico 1993

Turen til Mexico var en slags forsinket bryllupstur. 4 uker brukte vi på turen fra Mexico City, Oaxaca, Hua Tulco, Palence, Merida, Cancun, Cozumel og tilbake til Mexico City. Vi reiste med buss den ene veien og fløy så tilbake. Dessverre for oss var vi der rett før peso-krisen, så alt var veldig dyrt. Prisene var om ikke på norsk, så ihvertfall på amerikansk nivå. mer...

Ecuador 2006

Fire uker i Ecuador for oss fire var en opplevelse ikke minst for barna. Vi reiste fra Quito via Cuenca til Guayaquil og videre opp kysten. For så å ta over fjellet og ned i jungelen. mer...

Fritidsreiser

Tre Interrail turer fikk jeg med meg. Det ble fire år mellom hver og det var vel så lang tid det tok å glemme de endeløse togturene en slik reiseform består av. Første turen var til Hellas, den andre var konsentrert rundt Be-Ne-Lux landene og Frankrike og den siste gikk til Spania.

Forretningsreiser

Det har jo blitt noen reiser i embeds medfør også. Mest korte turer innen Europa, men det har blitt noen turer over dammen til USA også.